/Поглед.инфо/ Полша все повече се превръща в „обсадена крепост“, борейки се срещу всички. Варшава успя да влоши рязко отношенията с Европейския съюз. Тази седмица скандалът със закона за „реституцията“ продължи, което доведе до отзоваването на израелския посланик. Не отшумяват и „историческите войни“ с целия свят заради закона, забраняващ термина „полски концентрационни лагери“. И наскоро Полша започна офанзива срещу свещеното - срещу бизнес интересите на своя основен съюзник и покровител САЩ.

Въпросът се отнася до приемането от Сейма на изменения в закона за радио и телевизионно излъчване, който получи името “Закон-TVN” в местните медии, тъй като всеки разбира, че целта на авторите на проекта е основният опозиционен телевизионен канал в страната, срещу който правителството е насочило мерник. В измененията, разбира се, няма и дума за самия канал - само за ограничаването на чуждестранната собственост в телевизионните и радио организации. Но веднага след скандалния вот в Сейма, американската телевизионна корпорация “Дискавъри”, която е собственик на медиите, направи гръмко съобщение за завеждането на дело срещу полското правителство.

В изявлението си американците обвиниха Варшава в „дискриминационна кампания“ срещу полските им активи и в нарушаване на двустранно инвестиционно споразумение между САЩ и Полша. „Убедени сме, че този закон ще се отрази негативно на американските и европейските инвестиции в полската икономика и ние агресивно ще защитаваме правата си“ - дори този пасаж свидетелства за решимостта на американците да се борят за своите инвестиции.

Работата е, че TVN и най-важното новинарският му канал TVN24 отдавна са трън в очите на полското правителство и управляващата Партия “Право и справедливост”. През 2006 г. на този ресурс бяха публикувани скрити видеоклипове, свидетелстващи за опит за подкупване на опозиционните депутати от членове на “ПиС”, което доведе до сериозна правителствена криза. Критичните материали на TVN повлияха значително на резултатите от изборите на различни нива и доведоха до бойкот на канала от политиците от проправителствената партия.

В същото време е невъзможно да се пренебрегне влиянието на канала върху общественото мнение. Неговите вечерни новини са най-гледаната новинарска програма в Полша, изпреварвайки държавната TVP, която изцяло обслужва интересите на правителството. Критичният момент бяха президентските избори миналата година, когато властите директно обвиниха чужди сили в намеса и започнаха кампания срещу „чуждото влияние в полските медии“.

Резултатът беше скандалният закон, чиято същност е ограничаването на чуждестранната собственост в телевизионните компании в размер на не повече от 49 процента от акциите. По принцип в този закон няма нищо уникално или необичайно. Много страни по света имат много по-сериозни бариери за чуждестранните собственици на медии и особено на телевизии. Първопроходците в това са самите Съединени щати, които ограничават дела на дяловете в телевизионните компании за чужденци до 25 процента (медийният магнат Рупърт Мърдок трябваше да смени австралийското си гражданство с американско, за да заобиколи тази норма). Напоследък подобни ограничения (в размер на 20 процента) за собствениците на чуждестранни медии бяха въведени и в Русия.

Така Полша просто следва утъпкания път на онези държави, които защитават собствената си информационна сигурност. Но този закон, ако влезе в сила, принуждава голям американски инвеститор да продаде контролния пакет акции в TVN през септември тази година. Както знаете, в Европа (и още повече в Полша) не е обичайно да се нарушават бизнес интересите на американците. Нещо повече, САЩ ревностно следят за защитата на своите инвестиции в чужбина и заплашват със строго наказание за онези, които ги посегнат. Така междупартийна група от американски сенатори вече в доста остра форма предупреди полското правителство за сериозни последици за двустранните отношения, ако законът бъде приет.

Е, тъй като американските законодатели се притесниха, европейските служители нямаше как да не ги подкрепят. Вера Юрова, европейски комисар по правосъдието, правата на потребителите и равенството между половете, нарече приемането на закона в Сейма „отрицателен сигнал“. Има остри изявления от ЕС, че фактическата забрана на основния опозиционен телевизионен канал в Полша е грубо нарушение на свободата на словото и независимостта на медиите. Междувременно европейците и американците не само не осъдиха извънсъдебната забрана на три опозиционни телевизионни канала в Украйна, но дори я одобриха. Но това е различно е. И няма никакво лицемерие, никакви двойни стандарти!

Изглежда обаче, че TVN толкова дразни полските власти, че са готови на всичко, за да прокарат противоречивия законопроект. Когато гласуването по него се провали, председателят на Сейма Елжбета Витек, в нарушение на правилата, проведе второ гласуване, като постигна минимално мнозинство. Нещо повече, властите дори не спряха пред заплахата от разпадане на управляващата коалиция - депутатите от партия „Съгласие“, които си сътрудничат с “ПиС” през последните седем години, излязоха от нея в знак на протест.

Така полските власти прокараха закона в Сейма, като загубиха стабилно мнозинство там. В същото време всеки разбира, че той ще бъде подложен на вето в Сената, контролиран от опозицията, и след това ветото ще трябва да бъде преодолявано от долната камара, което може да доведе до нови трудности за правителството. Не е изненадващо, че полските медии вече наричатприемането на Закона от Сейма пирова победа на Ярослав Качински, председател на “ПиС” и фактически лидер на днешна Полша.

Именно Качински е основният вдъхновител и организатор на „кръстоносния поход“ срещу основния опозиционен телевизионен канал в страната. Той дава интервюта отдясно и отляво, обосновавайки необходимостта от „защита на информационното пространство на Полша“ от пагубни външни влияния. Освен това той отхвърли компромисната идея на опозицията: тя предложи да се премахнат ограниченията върху собствеността в телевизионните компании не само за граждани на Европейския съюз (те не могат да се считат за чужденци в самия ЕС), но и за граждани на държави - членове на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Тъй като САЩ също са включени, това би премахнало проблема с американските собственици на TVN.

Но не за това Качински започна цялата тази суматоха, за да остави своя информационен противник на мира. Затова той намери прекрасна причина да отхвърли този компромис - необходимостта от защита срещу Русия. Как може без това! Лидерът на “ПиС” припомни, че преговорите за присъединяването на страната ни към ОИСР се водят от дълго време (всъщност до 2014 г.). Сами разбирате: как можете да отворите полското медийно пространство за руснаците! В крайна сметка те със сигурност ще се възползват от тази вратичка в полското законодателство и ще изкупят всички местни медии. Тоест полските власти оправдават с русофобията дори изтласкването на американците от своя пазар.

„Полските медии трябва да са полски“, казва недвусмислено Качински. И е разумно американските медии да са американски, руските - руски, белоруските - белоруски ...

Подобно твърдение звучи съвсем разумно в устата на лидера на всяка страна, която не се намесва открито в информационната политика на своите съседи. Но в продължение на много години Полша официално подкрепя опозиционните медийни ресурси на съседен Беларус (например Радио “Рация” и телевизионния канал “Белсат”) от своя бюджет и не вижда нищо лошо в това. Напротив, миналата година полският премиер Матеуш Моравецки се похвали навсякъде, че са предоставени допълнителни 50 милиона злоти от бюджетни средства за подкрепа на белоруската опозиция и нейните медийни проекти. Вярно, всичко това се наричаше не намеса във вътрешните работи на съседна държава, а протегната „ръка за помощ на белоруския народ“. Тоест белоруските медии не трябва да са белоруски, съдейки по тази логика. Варшава ще бъде много доволна, ако са полски. И отново - без противоречие и двойни стандарти!

Защитата на информационното пространство от разрушителна чужда намеса е оправдана необходимост за всяка държава. Но е смешно да се гледа как полското правителство под този предлог се опитва да се отърве от опозиционния телевизионен канал в собствената си страна, като същевременно се намесва активно в делата на съседната си страна. Това става още по-любопитно поради факта, че американските собственици на TVN24, на фона на целия този шум, незабавно издадоха холандски лиценз за излъчване. А това означава, че дори ако противоречивият закон бъде приет, за Варшава ще бъде трудно да изтласка този телевизионен канал от ефира - в края на краищата ограниченията не важат за медиите в ЕС.

И всички усилия на партията на Качински може да завършат на цената на краха на управляващата коалиция и добрите отношения с Вашингтон.

Това наистина е пирова победа.

Превод: В. Сергеев

Стани приятел на Поглед.инфо във facebook и препоръчай на своите приятели