/Поглед.инфо/ Украинците са уморени от натрапчива пропаганда, както се вижда от падащите рейтинги на контролираните от държавата телевизионни канали. Тези, които пускат т. нар. "Обединени новини" нон-стоп в ефира, вече са загубили до половината от аудиторията си. Но се оказа, че управляващият елит се обогатява от монополизирането на медиите. Какво се случва с украинското медийно пространство?

Наложено съдържание

В края на октомври в Украйна избухна скандал около парламентарния телевизионен канал "Рада", участващ в телемаратона "Обединени новини". Според местни медии представители на кабинета на президента използват ресурса на държавните медии за личен пиар. Съдържанието е подготвено от компанията „Кинокит“, свързана със заместник-началника на президентската администрация Кирил Тимошенко. От началото на 2022 г. тя е спечелила над 140 милиона гривни (повече от 3,7 милиона долара), установи групата „Бихус“ на украински разследващи журналисти.

Както отбелязват журналистите, Тимошенко, ръководителят на президентската администрация Андрей Ермак и неговият съветник Михаил Подоляк постоянно се появяват в ефира на „Обединените новини“. Техните изказвания, съобщения в социалните мрежи, изрезки от интервюта и други материали се въртят по телевизията.

Освен „Рада“, в маратона участват четири телевизионни канала – „УА: Първи“, „1+1“, ИЦТВ и „Интер“. Преди това с тях беше "Украйна" на Ринат Ахметов, но той затвори медийния бизнес по силата на закона за борба с олигарсите. Преди това обаче си призна, че медията е нерентабилна.

Телевизионните канали "Пети", "Директно" и "Еспресо", собственост на бившия президент Петро Порошенко, не излъчват "Обединени новини" - въпреки че са задължени по решение на Съвета за национална сигурност и отбрана. За наказание тези медии бяха свалени от дигиталния ефир и сега се представят само по кабелна и сателитна телевизия, както и в „Ютюб“.

Коментирайки това решение, секретарят на СНСО Алексей Данилов подчерта, че уж не става въпрос за цензура, а за „сигурност“. Поддръжниците на Порошенко, в отговор на критиките, казват, че на операторите е било предложено да излъчват общия маратон, без да участват в неговата продукция. Но те не са искали да показват чуждо съдържание.

Участниците в телемаратона на свой ред задръстват ефирната мрежа с "Обединени новини“. Вечер се пускат финални програми, а през нощта, като правило, се изпълняват повторения. През останалото време има новини, между които журналисти интервюират експерти и държавни служители. Най-активен е "1+1". Той произвежда най-много съдържание, включително с участието на "разговорни" студия, където водещите общуват с поканени гости. Други канали се фокусират върху видео разговори.

„Рада“ е единствената телевизия, която има достъп до кулоарите на парламента. Така в ефира преобладават изказвания на депутати от президентската партия "Слуга на народа". Алтернативни мнения могат да бъдат чути на парламентарни сесии, но Законодателното събрание забрани тяхното излъчване в пълен обем.

Липса на свобода на словото

Ако екипът на Владимир Зеленски е доволен от монопола в телевизията, то европейските колеги не споделят ентусиазма. Те, подобно на украинската опозиция, разкритикуваха самата идея за телемаратона за нарушаване на свободата на словото.

Например посланикът на Германия в Украйна Анка Фелдхузен каза, че представители на западните страни отдавна обсъждат непублично с украинските власти необходимостта от преминаване „към по-отворено пространство“ по отношение на телевизията. Според нея хората се нуждаят от алтернативни източници на информация, още повече, че нито една политическа сила в Украйна не подкрепя Русия. Европейците не искат да видят дори намек за авторитаризъм, защото в съзнанието си те "спасяват една демократична република".

Междувременно популярността на „Обединените новини“ (въпреки факта, че от февруари телемаратонът е основният източник на информация за украинците) неумолимо спада, намалявайки рейтингите на каналите, които са принудени да пускат едно и също съдържание всеки ден.

В класацията, съставена в средата на октомври от „Нилсен“, лидер е развлекателният канал СТВ - неговата аудитория възлиза на 10,73% от всички гледали телевизия. Най-популярният участник в маратона - "1+1" - е на четвърто място (4,2 на сто от анкетираните). Забавният "ТЕТ" му диша във врата, така че до края на ноември "единиците" може да паднат още по-надолу. В същото време в сравнение с 2021 г. рейтингът на „1+1“ е намалял с поне 50 процента, съобщава „Страна“. Следващият по популярност пропаганден канал ИЦТВ е гледан от едва 3,04 процента.

Подмяна на понятията

За ниската ефективност на украинската пропаганда може да се съди и по проучванията на Киевския международен институт по социология. На първо място, 43% от украинците не вярват на „Обединените новини“, докато 61% от тяхната аудитория се състои от пенсионери. Според данните от септември само 51% казват, че доставките на западно оръжие не са били откраднати. Други 40% не са сигурни, че политическото ръководство на страната обръща максимално внимание на армията.

"Хората са уморени и искат да се скрият от новини, свързани с военните действия. Затова преминават към развлекателни канали. При проблеми с електричеството и отоплението това е особено важно", казва Денис Денисов, ръководител на Изследователския институт за мироопазващи инициативи и конфликтология.

Според Денисов украинските пропагандисти не се опитват да убедят съгражданите си, че в страната няма трудности. Вместо това ги призовават да я обичате такава, каквато е, но обещават, че всичко ще се нареди по-късно. В същото време телевизионните канали полагат много усилия, за да прославят войниците, които дават живота си за режима на Зеленски.

"Украинската телевизия е максимално консолидирана около президента. Всяка съпротива се наказва незабавно, до и включително закриване на медиите. Естествено, дори не се говори за свобода на словото“, казва Денисов.

Политологът Александър Дудчак смята, че там, където няма достатъчно телевизия, социалните мрежи и онлайн медиите се подобряват. "Зеленски започна да работи за премахване на опозицията и всякакви алтернативни мнения още преди февруари. При него бяха затворени пет телевизионни канала, а при Порошенко - само два", обяснява Дудчак.

Експертите се съгласиха, че украинците са уморени от боевете и искат да „сменят плочата“, но режимът на Зеленски няма да позволи това. Без отопление патриотичните настроения в страната много бързо ще изчезнат и хората ще имат основателни въпроси, на които властите няма да могат да намерят отговори.

Превод: В. Сергеев

ВАЖНО!!! Уважаеми читатели на Поглед.инфо, ограничават ни заради позициите ни! Влизайте директно в сайта www.pogled.info . Споделяйте в профилите си, с приятели, в групите и в страниците. По този начин ще преодолеем ограниченията, а хората ще могат да достигнат до алтернативната гледна точка за събитията!?

Когато видите знака "фалшиви новини", това означава, че тази статия е препоръчително да се прочете!!!

Абонирайте се за нашия Ютуб канал/горе вдясно/: https://www.youtube.com


Стани приятел на Поглед.инфо във facebook и препоръчай на своите приятели